Národní plán obnovy vznikl jako reakce na krizi COVID-19. Jeho mottem je minimalizovat ekonomické dopady a zajistit dlouhodobou udržitelnost. V kontextu školství je pro nás důležitá informace, že MŠMT bude mít v gesci tři komponenty v celkové sumě 23 mld. Kč. Bude se jednat o:
- Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace
- Adaptace školních programů
- Program podpory excelentního výzkumu v prioritních oblastech veřejného zájmu ve zdravotnictví
Pro školy to znamená, že budou více využívány digitální učební pomůcky, školy budou mít možnost postupně se vybavovat pokročilými digitálními technologiemi s cílem rozvinout informatické myšlené a digitální kompetence dětí a žáků. Digitální transformace ve vzdělávání se týká nejen základních a středních škol, ale také těch mateřských.
Připravili jsme pro vás několik inspirativních tipů, jakým směrem se můžete v rámci Národního plánu obnovy vydat. Vybavováním a inovaci školství se věnujeme přes 20 roků a modernizovali jsme stovky škol v celé České republice. Neváhejte se na nás kdykoliv obrátit, rádi vám s digitalizací vaší školy pomůžeme.
Mateřské školy
Finanční prostředky z Národního plánu obnovy bude škola oprávněna použít za účelem pořízení digitálních učebních pomůcek využitelných pro rozvoj informatického myšlení dětí a jejich digitálních kompetencí.
Pro mateřské školy naleznete v naší nabídce interaktivní software Alfíček, který obsahuje pestrou sadu více než 3000 interaktivních úloh, které jsou zpracovány zábavnou a hravou formou. Předškolní děti si tak procvičí slovní zásobu a vědomostní znalosti z různých oblastí. Mluvený doprovod je v českém, anglickém, německém a ruském jazyce. V mateřských školách lze zpestřit výuku také dotykovou skříňkou TouchBox55, která je vhodná i na první stupeň základních škol. Podporuje koncentraci, rozvíjí kreativitu a jemnou motoriku a také stmeluje kolektiv, děti se tak naučí spolupracovat ve skupinkách, což se jim do života bude velmi hodit. Pomocí této dotykové skříňky se mohou děti naučit základy cizího jazyka a první počty. Využití je tak možné ve formě zábavy v podobě sledování filmů, pohádek a hraní her, ale také na různé kvízy a malování. Z programu Národní plán obnovy mohou MŠ výuku také doplnit o vizualizéry, robotické stavebnice, notebooky včetně nabíjecích boxů.
Základní školy
Z programu Národní plán obnovy mohou ZŠ pořídit například oblíbené programovatelné roboty, ti mají inteligentní ovládání a spoustu dalších funkcí, jako je hlasové ovládání, gesta či psané úkoly. Robot je vhodný pro začínající i pokročilé programátory, kteří chtějí své vědomosti aplikovat v praxi. Očekává se, že už i na základních školách budou standardem notebooky a tablety, které umožňují žákům spolupracovat se svými spolužáky ve třídě i mimo ni. Lze tak mnohem lépe spolupracovat na skupinových projektech a případně sdílet své poznámky z hodin. Praktickou pomůckou jsou nabíjecí a úložné boxy, kam můžete notebooky nebo tablety ukládat mimo výuku a ochránít je i před neoprávněným zacházením.
Pro digitalizaci výuky velmi vhodnou pomůckou (byť prozatím nečerpatelnou z programu) jsou dotykové displeje, což je velmi moderní řešení, jak děti vzdělávat zábavnou a interaktivní formou. Navíc je displeje možné je doplnit o fixou popisovatelná křídla, pojízdné pylony (s LCD jde pohybovat nahoru a dolu jako s běžnou tabulí), ale můžeme zajistit třeba i možnost „zamknout“ tabuli právě pomocí popisovatelných křídel (a nemusíte mít strach, že se během přestávky displeji něco stane). Základní školy také často pro výuku využívají vizualizéry, které mohou z aktuálního programu financovat.
Náš tip: AirServer zařízení pro bezdrátové připojení tabletů nebo notebooků k LCD nebo projektoru. Umožní rychlou a pohodlnou koperaci nebo prezentaci více studentů.
Střední školy a gymnázia
Doplnit pomůcky z programu Národního plánu obnovy mohou SŠ stejně jako ZŠ o vizualizéry a v některých případech i o notebooky a nabíjecí boxy.
Ke zvážení doporučujeme (byť opět prozatím bez podpory Národního plánu obnovy) LCD dotykové displeje. Ty začínají být nezbytnou pomůckou a také konkurenční výhodou prestižních škol. Školy jsou nositelem vzdělání společnosti, a proto je nevyhnutelné začít děti učit právě na LCD displejích. Učit děti v 21. století na stejných tabulích (křída + tabule), jako v 17.století, to by bylo bláznovství.
Co všechno LCD displeje ve školství nabízí? Můžete se podívat na několik článků LCD VE ŠKOLSTVÍ, které jsme pro vás na toto téma připravili.
Našim dalším tipem jsou robotické výukové stavebnice. Pro střední školy je velmi oblíbená robotická sada ROBOTIS DREAM II, která má celkem 5 úrovní, které na sebe postupně navazují. Studenti zábavnou formou pochopí vědeckou a fyzikální teorii při sestavování jednotlivých robotů. Seznámí se s robotickými pohyby a principy, jako je např. elasticita, rychlost a setrvačnost. Žáci se tak v již raném věku začnou vzdělávat v robotice, což pak mohou využít v pozdějším věku při své práci. Digitalizace zajišťuje poutavější, zábavnější a kvalitnější výuku. Digitální technologie neslouží k nahrazení učitelů ve školách, využití mají pouze jako doprovodné pomůcky a nástroje, díky kterým se žákům poskytne co nejlepší vzdělání.