Jak nahradit interaktivní tabuli?
Interaktivní tabule, dříve symbol moderní výuky, se stahují do pozadí. Mnoho výrobců ukončilo jejich produkci a skladové zásoby se tenčí. Co se stalo? Znamená to konec interaktivních technologií ve školství?
Právě naopak. Zdá se, že interaktivní tabule ve školách se staly obětí vlastního úspěchu. Otevřely dveře novým technologiím, které nabízí větší flexibilitu a tím i zvýšení efektivity výuky. Současným trendem jsou interaktivní třídy, kde tablety, notebooky a chytré monitory s otevřeným operačním systémem (např. Android) nahrazují jednu velkou tabuli.
V tomto článku se podíváme na důvody, proč interaktivní tabule ztrácí na popularitě, jaké nové technologie je nahrazují a jaké výhody a nevýhody tyto změny přinášejí.
Interaktivní tabule vs LCD dotykové displeje
Jedním z hlavních problémů interaktivních tabulí je jejich zastaralost. V porovnání s moderními LCD obrazovkami, které jsou dnes volbou číslo jedna v moderních školách i kancelářích, mají interaktivní tabule nižší rozlišení a ostrost obrazu. Zjednodušeně lze říci, že viditelnost zobrazovaného obsahu na LCD displeji je násobně kvalitnější (ostřejší, lépe viditelný s lepším rozlišením), než tomu je u interaktivních tabulích. Tento rozdíl je ještě zřejmější v dobře osvětlených místnostech (kde se na interaktivních tabulích stává obraz méně čitelný, na viditelnost obsahu na LCD monitorech nemá osvětlení místnosti vliv).
Interaktivní tabule také vyžadují připojení k projektoru, počítači a instalaci výukového softwaru. Dotykové LCD monitory mají vlastní operační systém, díky kterému může učitel spouštět aplikace přímo na monitoru (bez nutnosti externího počítače). Rozhodně zajímavá je u LCD monitoru aplikace bílá tabule, která je mezi učiteli velmi oblíbená. Díky těmto zjednodušením jsou LCD displeje pohodlnější na ovládání a více flexibilní.
Součástí LCD monitorů může být také řada dalších funkcí, jako je připojená kamera, mikrofon, reproduktory nebo možnost bezdrátového připojení dalších externích zařízení pro zobrazení jejich obrazu na LCD displej. To jejich využití ve výuce výrazně rozšiřuje a pomáhá orientovat se na současné trendy (např. hybridní výuku, on-line schůzky apod.).
V neposlední řadě LCD monitory je možné umístit i na zvedací stojan (pylony), doplnit o bíle křídla jako tabule pro běžnou neinteraktivní výuku. Nebo lze LCD monitor umístit na pojízdný stojan pro přemisťování mezi učebnami či kancelářemi, což umožní jejich využití v různých prostředích a pro různé účely.
Kromě všeho výše uvedeného jsou interaktivní tabule v kombinaci s projektorem již zřejmě dražší než LCD monitory. K tomu je nutné připočítat pravidelnou údržbu a výměnu lamp a vyšší spotřebu elektrické energie, což dále zvyšuje celkové náklady.
Shrnutí důvodů poklesu popularity interaktivních tabulí:
- Neadekvátní pořizovací náklady s nutností pravidelné údržby a malou zárukou
- Technická zastaralost
- Nutnost připojení k počítači
- Zhoršená viditelnost
- Nástup nových technologií odrážející nové trendy ve vzdělávání
Interaktivní projektory: Možná alternativa, ale s omezeními
Přestože interaktivní tabule ztrácejí na popularitě a jejich nabídka je v podstatě mizívá, chápeme, že někteří učitelé je stále preferují. Proto i nadále nabízíme jako součást našeho širokého portfolia alternativu v podobě interaktivních projektorů. Zároveň jsme schopni pomoci s návrhem kombinovaných a inovativních řešení, které vám pomohou při přechodu z interaktivních tabulí na LCD monitory. Například kombinovat výhody LCD monitorů s tradičními tabulemi. Včetně nejrůznějších velikostí a způsobů montáže.
Zaujala vás myšlenka interaktivní třídy? Máme pro vás TIPY, na co myslet, když chcete modernizovat učebnu:
Moderní technologie mohou významně zlepšit vzdělávací proces. Proto příprava modernizace učebny vyžaduje pečlivé plánování. Zde je několik klíčových bodů, na které byste měli myslet při zařizování nové učebny:
Pedagogické cíle:
- Jaké jsou vaše cíle? Co od nové učebny očekáváte? Chcete zvýšit angažovanost a samostatnost studentů, umožnit přístup k nejnovějším informacím…?
- Jaké metody současně používáte? Technologie by měly podporovat styl výuky a rozvíjet ho (určitě ne omezovat)
Rozpočet:
- Kolik peněz máte k dispozici?
- Jaké jsou vaše priority? Pokud máte omezený rozpočet, zaměřte se na technologie, které budou mít největší dopad na vaše studenty
Prostor:
- Jak je učebna velká?
- Jak je učebna uspořádaná? Chcete uspořádání měnit?
- Jaké jsou v učebně světelné podmínky?
Školení a podpora:
- Kdo bude technologie spravovat a udržovat?
- Kdo poskytne školení učitelům?
Bezpečnost:
- Jaké bezpečnostní opatření jsou nyní zavedena a změní se nějak s novou technologií?
Budoucnost:
- Jak budete technologie udržovat stále aktuální?
- Je učebna přizpůsobena neustálému vývoji?
Naše učebny jsou flexibilní a přizpůsobivé. Lze je snadno přeměnit pro frontální, digitální i kombinovanou výuku, nabízejí prostor pro spolupráci i odpočinek. Vybavujeme je kvalitním, ergonomickým nábytkem, který podporuje zdravé sezení a pohyb. Jsme schopni učitele zaučit a poskytovat technickou podporu.
Doporučujeme vám prohlédnout si:
- Jak vypadá postup renovace učebny ve spolupráci s námi a co o učebnách od nás říkají ředitelé a ředitelky si můžete přečíst v článku renovace učebny na klíč
- Dle vašich potřeb a požadavků pro vás také můžeme připravit individuální 3D vizualizaci i rozpočet pro případnou renovaci učebny
- Ukázku námi už realizovaných rekonstrukcí učeben si můžete prohlédnout v sekci ukázky našich realizací