Pozornost posluchačů je omezená a času máte málo. Hledáte způsoby, jak jako zaujmout publikum rychle a účinně?
Lidská snaha vyjádřit svoje myšlenky a emoce skrze obrazy je v naší kultuře hluboce zakořeněná. Žádný jiný živočišný druh tímto darem neoplývá. Zkuste si zavřít oči a vybavit první vzpomínku, která vás napadne. A zamyslete se, proč to byla právě tato. Pravděpodobně obsahovala mnoho vizuálních obrazů, tváří lidí, emocí, barev, možná i chutí nebo vůní. Naše paměťová stopa je jako suchý zip, ve které čím více „háčků“ je, tím lépe si danou historku pamatujeme.
Čím to je, že jste si nevzpomněli na excelovou tabulku, nebo statistiku z hodiny ve škole nebo pracovní porady? Není zajímavá, naše mysl si nemá takový „zážitek“ s čím spojit. Zkrátka, chybí jí „háčky“.
Používejte fotky i videa. Grafika řekne víc než slova
Otázkou proto zůstává, proč v přednáškách, prezentacích, výuce i školení se lektoři často spoléhají pouze na text. Vizuální komunikace má neporovnatelně větší sílu a odezvu u posluchačů. Studie PWC (2017) udává, že sdílení vizuálního obsahu na sociálních sítích je až 40x vyšší než u textových sdělení. Co z toho vyplývá pro vás jako učitele – lektora – přednášejícího? Pokud chcete, aby vaši diváci (posluchači) věděli, o čem hovoříte, aby pochopily vaši přednášku nebo se dokonce zachovali tak, jak potřebujete – je síla vizuálních stimulů absolutně zásadní.
Technologie ve školách zlepšují proces učení žáků
Případová studie (Impact of Visual Aids in Enhancing the Learning Process Case Research, 2015) ukazuje velmi optimistické výsledky používání vizuálních pomůcek v procesu učení. Zajímavé na výzkumu bylo, že byl prováděn v Pákistánu v nevybavených a vizuálně zanedbaných třídách. Zavedení moderních technologií do tříd, vizuálních pomůcek a naboření jinak monotónního prostředí přineslo významné zlepšení v učícím procesu žáků.
Jak udělat vizuálně zajímavou přednášku?
Ať je grafika k věci
Obrázek, který budete používat, by měl korespondovat s tématem, o kterém hovoříte. Sebekrásnější obrázek, který nebude k věci, je zbytečný a publikum bude jen mást. Použít můžete i graf, diagram nebo jednoduchou tabulku.
Gestalt pravidlo
V psychologii se gestalt zabývá vnímáním a organizací prvků lidmi. Aby byla vaše přednáška logická a strukturovaná, můžete využívat základních gestalt principů.
- Princip blízkosti: lidé vnímají objekty umístěné blízko sebe jako související spolu
- Princip symetrie: symetrie je harmonická a atraktivní pro posluchače
- Princip podobnosti: lidé si spojují objekty, které jsou si podobné. Barvami, liniemi, tvary nebo styly můžete pomoci posluchačům identifikovat související informace
- Princip kontrastu: kontrast mezi prvky přitahuje pozornost
- Princip uzávěry: týká se oddělování objektů, to pomůže vytvořit hierarchii na slidech (díky tomuto principu zdůrazníte hlavní body a podpůrné informace)
Barva prezentace ovlivní dojem a emoce
Barevnost prezentace má vliv na to, jak je prezentace vnímaná. Důležité pravidlo zní – méně je více. A pokud připravujete prezentaci pro firmu nebo instituci, která má nějaké typické barvy – využijte je. Podpoříte jednotný a profesionální vzhled, který bude odrážet identitu organizace. Pokud žádnou barevnou identitu nemáte, volte barvy podle toho, jak chcete, aby prezentace působila:
- Modrá: modrá je dobrá, tou nic nezkazíte. Je důvěryhodná, seriózní. Hodí se pro vědu, zdravotnictví, technologie.
- Zelená: symbolizuje přírodu, klid. Hodí se pro prezentace o přírodě, udržitelnosti, zdravém životním stylu nebo relaxaci.
- Červená: s tou opatrně, hodí se pro důležité body a přilákání pozornosti. Ale může být vnímaná jako agresivní a dominantní. Hodí se pro prezentaci bojových sportů, rychlých automobilů apod.
- Žlutá: energická, pozitivní, vhodná pro kreativní optimistické přednášky.
- Růžová: může být považována za infantilní, takže doručujeme opatrně a tam kde je vhodná, např. pro děti, dětský sortiment apod.
Významný francouzský režisér a vizuální umělec Jean-Luc Godard jednou řekl: „Fotografie je pravděpodobně jediný jazyk, který dokáže vyjádřit složité myšlenky bez nutnosti slov.“ Když tuto myšlenku aplikujeme na prezentování, je jasné, že vizualizace je nejen prostředkem, ale i jazykem samotným.
V časech, kdy technologie posunují hranice vizuálního umění, se nesmíme spoléhat jen na text. Vizualizujte. A ať už sáhnete po kvalitním LCD monitoru, flipchartu nebo jiném vizuálním nástroji, pamatujte, že cesta jak se stát skvělým lektorem je, umět proměnit vizuální jazyk ve zdroj inspirace a poznání posluchačů.