Jak zvýšit zaujetí publika? Vizualizujte. Jeden obraz je víc než sto slov. | Consulta
517 356 635(Po-Pá, 8:00-16:30 hod.)
517 356 635(Po-Pá, 8:00-16:30 hod.)
Přihlášení
Porovnat
0

Oblíbené produkty:

0
  • Nemáte žádné oblíbené produkty.

Menu

Jak zvýšit zaujetí publika? Vizualizujte. Jeden obraz je víc než sto slov.

Autor: Kalenda Michal Datum: 31.8. 2023

Pozornost posluchačů je omezená a času máte málo. Hledáte způsoby, jak jako zaujmout publikum rychle a účinně?

Lidská snaha vyjádřit svoje myšlenky a emoce skrze obrazy je v naší kultuře hluboce zakořeněná. Žádný jiný živočišný druh tímto darem neoplývá. Zkuste si zavřít oči a vybavit první vzpomínku, která vás napadne. A zamyslete se, proč to byla právě tato. Pravděpodobně obsahovala mnoho vizuálních obrazů, tváří lidí, emocí, barev, možná i chutí nebo vůní. Naše paměťová stopa je jako suchý zip, ve které čím více „háčků“ je, tím lépe si danou historku pamatujeme.

Čím to je, že jste si nevzpomněli na excelovou tabulku, nebo statistiku z hodiny ve škole nebo pracovní porady? Není zajímavá, naše mysl si nemá takový „zážitek“ s čím spojit. Zkrátka, chybí jí „háčky“.

Používejte fotky i videa. Grafika řekne víc než slova

Otázkou proto zůstává, proč v přednáškách, prezentacích, výuce i školení se lektoři často spoléhají pouze na text. Vizuální komunikace má neporovnatelně větší sílu a odezvu u posluchačů. Studie PWC (2017) udává, že sdílení vizuálního obsahu na sociálních sítích je až 40x vyšší než u textových sdělení. Co z toho vyplývá pro vás jako učitele – lektora – přednášejícího? Pokud chcete, aby vaši diváci (posluchači) věděli, o čem hovoříte, aby pochopily vaši přednášku nebo se dokonce zachovali tak, jak potřebujete – je síla vizuálních stimulů absolutně zásadní.

Technologie ve školách zlepšují proces učení žáků 

Případová studie (Impact of Visual Aids in Enhancing the Learning Process Case Research, 2015) ukazuje velmi optimistické výsledky používání vizuálních pomůcek v procesu učení. Zajímavé na výzkumu bylo, že byl prováděn v Pákistánu v nevybavených a vizuálně zanedbaných třídách. Zavedení moderních technologií do tříd, vizuálních pomůcek a naboření jinak monotónního prostředí přineslo významné zlepšení v učícím procesu žáků.

Jak udělat vizuálně zajímavou přednášku? 

Ať je grafika k věci

Obrázek, který budete používat, by měl korespondovat s tématem, o kterém hovoříte. Sebekrásnější obrázek, který nebude k věci, je zbytečný a publikum bude jen mást. Použít můžete i graf, diagram nebo jednoduchou tabulku.

Gestalt pravidlo 

V psychologii se gestalt zabývá vnímáním a organizací prvků lidmi. Aby byla vaše přednáška logická a strukturovaná, můžete využívat základních gestalt principů.

  • Princip blízkosti: lidé vnímají objekty umístěné blízko sebe jako související spolu
  • Princip symetrie: symetrie je harmonická a atraktivní pro posluchače
  • Princip podobnosti: lidé si spojují objekty, které jsou si podobné. Barvami, liniemi, tvary nebo styly můžete pomoci posluchačům identifikovat související informace
  • Princip kontrastu: kontrast mezi prvky přitahuje pozornost
  • Princip uzávěry: týká se oddělování objektů, to pomůže vytvořit hierarchii na slidech (díky tomuto principu zdůrazníte hlavní body a podpůrné informace)

Princip kontrastuPrincip podobnosti

 

Barva prezentace ovlivní dojem a emoce

Barevnost prezentace má vliv na to, jak je prezentace vnímaná. Důležité pravidlo zní – méně je více. A pokud připravujete prezentaci pro firmu nebo instituci, která má nějaké typické barvy – využijte je. Podpoříte jednotný a profesionální vzhled, který bude odrážet identitu organizace. Pokud žádnou barevnou identitu nemáte, volte barvy podle toho, jak chcete, aby prezentace působila:

  • Modrá: modrá je dobrá, tou nic nezkazíte. Je důvěryhodná, seriózní. Hodí se pro vědu, zdravotnictví, technologie.
  • Zelená: symbolizuje přírodu, klid. Hodí se pro prezentace o přírodě, udržitelnosti, zdravém životním stylu nebo relaxaci.
  • Červená: s tou opatrně, hodí se pro důležité body a přilákání pozornosti. Ale může být vnímaná jako agresivní a dominantní. Hodí se pro prezentaci bojových sportů, rychlých automobilů apod.
  • Žlutá: energická, pozitivní, vhodná pro kreativní optimistické přednášky.
  • Růžová: může být považována za infantilní, takže doručujeme opatrně a tam kde je vhodná, např. pro děti, dětský sortiment apod.

Významný francouzský režisér a vizuální umělec Jean-Luc Godard jednou řekl: „Fotografie je pravděpodobně jediný jazyk, který dokáže vyjádřit složité myšlenky bez nutnosti slov.“ Když tuto myšlenku aplikujeme na prezentování, je jasné, že vizualizace je nejen prostředkem, ale i jazykem samotným.

V časech, kdy technologie posunují hranice vizuálního umění, se nesmíme spoléhat jen na text. Vizualizujte. A ať už sáhnete po kvalitním LCD monitoru, flipchartu nebo jiném vizuálním nástroji, pamatujte, že cesta jak se stát skvělým lektorem je, umět proměnit vizuální jazyk ve zdroj inspirace a poznání posluchačů.

Medicínská modrá Zelená realxace a udržitelnost


Fotogalerie

Související články

Jak udělat přednášku zajímavou?

Jak udělat přednášku zajímavou?

Zapomeňte na sebe a myslete na publikum. Základní rada je, že přednáška nemá být prezentace vás samotných, ale vy máte být prostředníkem mezi novou vědomostí, dovedností či kompetencí a publikem. Myslete na to, pro koho je prezentace určena a co si z vaší přednášky chtějí posluchači odnést.
Umělá inteligence radí učitelům, jak ji využít ve výuce

Umělá inteligence radí učitelům, jak ji využít ve výuce

Přes sto milionů lidí. Tak právě tolik lidí si jen v prvním měsíci roku vyzkoušelo ChatGPT. Někdo se děsí, že chatbot vyřeší všechno a děti se přestanou učit. My si to nemyslíme. AI změní budoucnost, to určitě, ale stejně tak zůstane nenahraditelná pozice učitele a hodnota vzdělání. Umělá inteligence (AI) je nástroj, který bude pomáhat vzdělávacímu procesu, ale posouzení relevantnosti bude stále na...
5 nejnovějších trendů v technologiích pro vzdělávání: jak může vaše škola těžit z nejnovějších inovací?

5 nejnovějších trendů v technologiích pro vzdělávání: jak může vaše škola těžit z nejnovějších inovací?

Virtuální a rozšířená realita, umělá inteligence, robotika, interaktivní tabule a aplikace pro vzdělávání. To byla hlavní témata Technického summitu v Londýně (březen, 2023), na který každý rok jezdíme a nejnovější trendy ve vzdělávání přinášíme k nám do České republiky.
Psychologie publika: jak reagovat na nepříjemné dotazy z publika

Psychologie publika: jak reagovat na nepříjemné dotazy z publika

Prezentovat svoje myšlenky před publikem může být docela zábavná zkušenost, ale nejeden lektor ví, že prezentování je i o nepříjemných zážitcích, které dokážou přidělat nejednu vrásku na čele. Otázka z publika, na kterou neznáte odpověď, agresivní či posměšný komentář, nebo neustále rušící člověk. Setkal se s tím asi každý lektor, ale umíme na tyto situace adekvátně reagovat?
Vizualizéry ve výuce: co to je a jak se používají?

Vizualizéry ve výuce: co to je a jak se používají?

Vizualizéry jsou učební pomůcky, díky kterým mohou vyučující detailně prezentovat nejrůznější fyzické objekty, laboratorní vzorky, dokumenty, práce studentů atd. v reálném čase na tabuli, monitor nebo jiné zařízení. Vzhledem se podobají stolní lampě, ale na jejich konci nenajdete žárovku, ale kvalitní kameru, která dokáže v zaznamenávat videa klidně i ve FullHD rozlišení a přiblížit daný objekt až...
Digitální informační LCD displeje pro školy: vyměňte zastaralé nástěnky za moderní řešení

Digitální informační LCD displeje pro školy: vyměňte zastaralé nástěnky za moderní řešení

LCD displeje pro školy si můžete představit jako moderní digitální nástěnku, na které zobrazíte téměř jakýkoliv obsah (DOC, XLS, PPT, PDF, obrázky, videa…) odkudkoliv a okamžitě přes webový prohlížeč. Na úpravě a aktualizaci dat displejů se tak může podílet každý, komu dáte přístupové údaje. Nahrazují chaotické a neaktuální papírové nástěnky a stávají se oblíbeným centrem dění na chodbách i ve tří...