Jak udělat přednášku zajímavou? | Consulta
517 356 635(Po-Pá, 8:00-16:30 hod.)
517 356 635(Po-Pá, 8:00-16:30 hod.)
Přihlášení
Porovnat
0

Oblíbené produkty:

0
  • Nemáte žádné oblíbené produkty.

Menu

Jak udělat přednášku zajímavou?

Autor: Kalenda Michal Datum: 3.4. 2023

Zapomeňte na sebe a myslete na publikum. Základní rada je, že přednáška nemá být prezentace vás samotných, ale vy máte být prostředníkem mezi novou vědomostí, dovedností či kompetencí a publikem. Myslete na to, pro koho je prezentace určena a co si z vaší přednášky chtějí posluchači odnést.

Najděte příběh a hledejte mezery ve znalostech

Víte, co posluchači chtějí? Najděte způsob, jak jim novou vědomost předat srozumitelně a lákavě. Pokuste se najít mezery v jejich vědomostech, probuďte jejich zvědavost, udělejte z posluchačů detektivy, kteří se snaží spolu s vámi objevit nová řešení. Pozor, hledejte skutečně jen mezery. Pokud by nevědomost publika byla velká jako propast, šance, že vás budou vnímat je malá („stejně to nepochopím, tak proč se namáhat“).

Udržujte kontakt a nepřehlížejte negativní fenomény

Reagujte na podněty z publika. Zdá se vám, že vaše obecenstvo o něčem diskutuje? Nebojte se je vtáhnout do děje. Zajímejte se o názory ostatních, diskutujte. Pokud to téma dovolí, nebojte se používat i humor. Prezentace prezentované s humorem se lépe pamatují. Hovořte jasně a zřetelně, pokuste se dělat přiměřená gesta a pohyby. Teatrálnost by mohla publikum rušit a odvádět jinam. Stejně tak oblečení volte spíše slušné a střídmé. Přílišné doplňky budou strhávat příliš pozornosti.

Buďte sami sebou

Buďte autentičtí, nebojte se udělat chybu. Když budete pečlivě připravení, prezentaci si nejprve několikrát „nanečisto vyzkoušíte“, tak pak už se nemusíte ničeho bát. Stačí jen nádech, výdech, postavte se hrdě do středu místnosti a začněte. Nesnažte se nikoho napodobovat, buďte sami sebou. Raději přirozenost a autenticita, než strohá perfekce.

Nejdůležitější je úvod a závěr

Nepokazte důležitý úvod zdlouhavým představováním či nudnou historií. Máte 30 sekund na to, abyste publikum zaujali, tak do toho dejte maximum. Na závěr nezapomeňte shrnout nedůležitější body prezentace a tzv. CTA neboli call to action. Zkrátka řekněte posluchačům to, co jste po nich chtěli. Bylo smyslem vaší prezentace, aby lidé více třídili odpad? Řekněte jim to. A pozor, neexistuje horší a zbytečnější slide než „děkuji za pozornost“. Raději tam dejte kontakt na vás, seznam použité literatury nebo tipy na knihy. Posluchači to ocení více.


Související články

Umělá inteligence radí učitelům, jak ji využít ve výuce

Umělá inteligence radí učitelům, jak ji využít ve výuce

Přes sto milionů lidí. Tak právě tolik lidí si jen v prvním měsíci roku vyzkoušelo ChatGPT. Někdo se děsí, že chatbot vyřeší všechno a děti se přestanou učit. My si to nemyslíme. AI změní budoucnost, to určitě, ale stejně tak zůstane nenahraditelná pozice učitele a hodnota vzdělání. Umělá inteligence (AI) je nástroj, který bude pomáhat vzdělávacímu procesu, ale posouzení relevantnosti bude stále na...
5 nejnovějších trendů v technologiích pro vzdělávání: jak může vaše škola těžit z nejnovějších inovací?

5 nejnovějších trendů v technologiích pro vzdělávání: jak může vaše škola těžit z nejnovějších inovací?

Virtuální a rozšířená realita, umělá inteligence, robotika, interaktivní tabule a aplikace pro vzdělávání. To byla hlavní témata Technického summitu v Londýně (březen, 2023), na který každý rok jezdíme a nejnovější trendy ve vzdělávání přinášíme k nám do České republiky.
Jak zvýšit zaujetí publika? Vizualizujte. Jeden obraz je víc než sto slov.

Jak zvýšit zaujetí publika? Vizualizujte. Jeden obraz je víc než sto slov.

Pozornost posluchačů je omezená a času máte málo. Hledáte způsoby, jak jako zaujmout publikum rychle a účinně?
Psychologie publika: jak reagovat na nepříjemné dotazy z publika

Psychologie publika: jak reagovat na nepříjemné dotazy z publika

Prezentovat svoje myšlenky před publikem může být docela zábavná zkušenost, ale nejeden lektor ví, že prezentování je i o nepříjemných zážitcích, které dokážou přidělat nejednu vrásku na čele. Otázka z publika, na kterou neznáte odpověď, agresivní či posměšný komentář, nebo neustále rušící člověk. Setkal se s tím asi každý lektor, ale umíme na tyto situace adekvátně reagovat?
Vizualizéry ve výuce: co to je a jak se používají?

Vizualizéry ve výuce: co to je a jak se používají?

Vizualizéry jsou učební pomůcky, díky kterým mohou vyučující detailně prezentovat nejrůznější fyzické objekty, laboratorní vzorky, dokumenty, práce studentů atd. v reálném čase na tabuli, monitor nebo jiné zařízení. Vzhledem se podobají stolní lampě, ale na jejich konci nenajdete žárovku, ale kvalitní kameru, která dokáže v zaznamenávat videa klidně i ve FullHD rozlišení a přiblížit daný objekt až...
Digitální informační LCD displeje pro školy: vyměňte zastaralé nástěnky za moderní řešení

Digitální informační LCD displeje pro školy: vyměňte zastaralé nástěnky za moderní řešení

LCD displeje pro školy si můžete představit jako moderní digitální nástěnku, na které zobrazíte téměř jakýkoliv obsah (DOC, XLS, PPT, PDF, obrázky, videa…) odkudkoliv a okamžitě přes webový prohlížeč. Na úpravě a aktualizaci dat displejů se tak může podílet každý, komu dáte přístupové údaje. Nahrazují chaotické a neaktuální papírové nástěnky a stávají se oblíbeným centrem dění na chodbách i ve tří...