Zapomeňte na sebe a myslete na publikum. Základní rada je, že přednáška nemá být prezentace vás samotných, ale vy máte být prostředníkem mezi novou vědomostí, dovedností či kompetencí a publikem. Myslete na to, pro koho je prezentace určena a co si z vaší přednášky chtějí posluchači odnést.
Najděte příběh a hledejte mezery ve znalostech
Víte, co posluchači chtějí? Najděte způsob, jak jim novou vědomost předat srozumitelně a lákavě. Pokuste se najít mezery v jejich vědomostech, probuďte jejich zvědavost, udělejte z posluchačů detektivy, kteří se snaží spolu s vámi objevit nová řešení. Pozor, hledejte skutečně jen mezery. Pokud by nevědomost publika byla velká jako propast, šance, že vás budou vnímat je malá („stejně to nepochopím, tak proč se namáhat“).
Udržujte kontakt a nepřehlížejte negativní fenomény
Reagujte na podněty z publika. Zdá se vám, že vaše obecenstvo o něčem diskutuje? Nebojte se je vtáhnout do děje. Zajímejte se o názory ostatních, diskutujte. Pokud to téma dovolí, nebojte se používat i humor. Prezentace prezentované s humorem se lépe pamatují. Hovořte jasně a zřetelně, pokuste se dělat přiměřená gesta a pohyby. Teatrálnost by mohla publikum rušit a odvádět jinam. Stejně tak oblečení volte spíše slušné a střídmé. Přílišné doplňky budou strhávat příliš pozornosti.
Buďte sami sebou
Buďte autentičtí, nebojte se udělat chybu. Když budete pečlivě připravení, prezentaci si nejprve několikrát „nanečisto vyzkoušíte“, tak pak už se nemusíte ničeho bát. Stačí jen nádech, výdech, postavte se hrdě do středu místnosti a začněte. Nesnažte se nikoho napodobovat, buďte sami sebou. Raději přirozenost a autenticita, než strohá perfekce.
Nejdůležitější je úvod a závěr
Nepokazte důležitý úvod zdlouhavým představováním či nudnou historií. Máte 30 sekund na to, abyste publikum zaujali, tak do toho dejte maximum. Na závěr nezapomeňte shrnout nedůležitější body prezentace a tzv. CTA neboli call to action. Zkrátka řekněte posluchačům to, co jste po nich chtěli. Bylo smyslem vaší prezentace, aby lidé více třídili odpad? Řekněte jim to. A pozor, neexistuje horší a zbytečnější slide než „děkuji za pozornost“. Raději tam dejte kontakt na vás, seznam použité literatury nebo tipy na knihy. Posluchači to ocení více.