Psychologie publika: jak reagovat na nepříjemné dotazy z publika | Consulta
517 356 635(Po-Pá, 8:00-16:30 hod.)
517 356 635(Po-Pá, 8:00-16:30 hod.)
Přihlášení
Porovnat
0

Oblíbené produkty:

0
  • Nemáte žádné oblíbené produkty.

Menu

Psychologie publika: jak reagovat na nepříjemné dotazy z publika

Autor: Kalenda Michal Datum: 6.11. 2023

Prezentovat svoje myšlenky před publikem může být docela zábavná zkušenost, ale nejeden lektor ví, že prezentování je i o nepříjemných zážitcích, které dokážou přidělat nejednu vrásku na čele. Otázka z publika, na kterou neznáte odpověď, agresivní či posměšný komentář, nebo neustále rušící člověk. Setkal se s tím asi každý lektor, ale umíme na tyto situace adekvátně reagovat?

Zkuste přijít na to, o co člověku jde a poskytněte mu to

Není člověk ten, aby se zalíbil lidem všem. A lidé obecně dávají najevo více kritiku než pochvalu. Proto rada číslo jedna: pokud někdo dává najevo nesouhlas s vaší přednáškou, zkuste se nenechat vyvést z míry. Stále existuje velká šance, že existuje větší procento těch, kterým se vaše přednáška líbí, jen to nedávají najevo. Zkuste odhalit příčinu nespokojenosti posluchače s vaší přednáškou. Zachovávejte klidnou a přátelskou atmosféru. Zkuste se zamyslet nad motivací člověka, který do vaší přednášky vstupuje. Proč je nespokojený? Nesouhlasí s obsahem? Nudí se? Nesplňuje přednáška jeho očekávání? Nebo chce jen být vidět a slyšet? Nebojte se doptávat, reagovat, ale současně nezapomínejte na ostatní posluchače, kteří jsou tímto výstupem zdržování a odváděni od jádra vaší prezentace.

Agresivní posluchač

Nikdy nereagujte na agresi agresí. Naslouchejte a diskutujte. Pokuste se zůstat klidní, nebrat si útok osobně a konstruktivně reagovat i na negativní komentáře.

Posluchač: „To co říkáte je úplný nesmysl. Vůbec tomu nerozumíte!“

Lektor: „Respektuji, že máte jiný názor na tuto problematiku. Mohl byste prosím specifikovat, kde se naše názory rozcházejí?“

Posluchač: „Všechno, co říkáte je mimo!“

Lektor: „Je přirozené, že ne všichni budou mít stejné názory. Pokud byste měl konkrétní připomínku, určitě ji s vámi rád proberu po skončení přednášky. Teď bych z časových důvodů rád pokračoval, abychom stihli probrat všechna témata.“

Posluchač: „Sedět tady je úplná ztráta času!“

Lektor: „Děkuji, že jste se zúčastnil přednášky a rozumím, že téma nemusí vyhovovat každému. Je zcela v pořádku, pokud se rozhodnete odejít.“


Posluchač, který stále ruší

Opět, neberte si rušícího posluchače osobně. Je možné, že se právě dozvěděl naléhavou novinu a je nucen ji řešit. Současně ale rušící projevy v publiku neignorujte. Byly by nepříjemné pro ostatní posluchače a vaší úlohou je, zajistit příjemné podmínky k poslechu pro všechny.

Pokud někdo ruší, zkuste nejprve zaměřit pohled jeho směrem. Obvykle i krátký pohled pomůže. Pokud člověk ruší stále, můžete vyzkoušet (pokud to prostor dovoluje) přistoupit blíže k němu a přednášet z tohoto místa. Pokud ani to nepomáhá, nebojte se slušně doptat.

Lektor: „Slyším nějaké komentáře. Rád bych se ujistil, že je vše v pořádku. Nebo je něco, co bychom měli vyřešit, než budeme pokračovat dále?“


Posluchač, který stále vstupuje do prezentace a dlouze vypráví

Zkusme se zamyslet nad motivací člověka, proč do vaší prezentace vstupuje. Motivů může být více. Může to být jeho osobní nastavení (rodilý vypravěč), přednáška se mu může velmi líbit a chce ji doplňovat, nebo chce dát najevo, že tématu také rozumí. Pokud vstupy tohoto posluchače nenarušují prezentaci, je možné je nechat plynout. Zasáhněte v případě, pokud pozorujete, že pro ostatní posluchače je toto zasahování do prezentace nepříjemné a rušivé.

Zkuste počkat na vhodný moment. Na krátkou pomlku v monologu (např. nádech) a klidným respektujícím tónem zkuste říct:

Lektor: „Děkuji za váš názor k tématu. V tento moment bych z časových důvodů pokračoval v přednášce a k vašim podnětům bychom se opět vrátili na konci přednášky. Je to tak pro vás v pořádku? Děkuji.“


Otázka z publika, na kterou neznáte odpověď

Noční můra všech lektorů. Bohužel, stává se to a stávat bude. Tak hlavu vzhůru, hlavní rada zní: buďte upřímní. To, že neznáte odpověď na všechny otázky na světě je v pořádku. Důležité je vyjádřit snahu, zájem a zachovat profesionalitu.

Pokud otázka, na kterou neznáte odpověď nespadá pod váš profesní zájem (například jste pedagog a otázka je spíše na právníka), nebojte se říct, že nevíte a doporučte na koho se obrátit.

Lektor: „Děkuji za otázku, bohužel ale nespadá do mojí odbornosti. Doporučila bych vám obrátit se na doktora Nováka, který se touto problematikou zabývá.“

Horší varianta je, když otázka spadá pod vaši profesi, ale stejně nevíte odpověď. I to se může stát. Tak hlavu vzhůru a asertivně slibte nápravu.

Lektor: „Na tuto otázku vám teď nedokážu odpovědět. Po skončení přednášky si na vás vezmu kontakt a odpověď vám zašlu e-mailem.“


Související články

Jak zvýšit zaujetí publika? Vizualizujte. Jeden obraz je víc než sto slov.

Jak zvýšit zaujetí publika? Vizualizujte. Jeden obraz je víc než sto slov.

Pozornost posluchačů je omezená a času máte málo. Hledáte způsoby, jak jako zaujmout publikum rychle a účinně?
Jak udělat přednášku zajímavou?

Jak udělat přednášku zajímavou?

Zapomeňte na sebe a myslete na publikum. Základní rada je, že přednáška nemá být prezentace vás samotných, ale vy máte být prostředníkem mezi novou vědomostí, dovedností či kompetencí a publikem. Myslete na to, pro koho je prezentace určena a co si z vaší přednášky chtějí posluchači odnést.
Umělá inteligence radí učitelům, jak ji využít ve výuce

Umělá inteligence radí učitelům, jak ji využít ve výuce

Přes sto milionů lidí. Tak právě tolik lidí si jen v prvním měsíci roku vyzkoušelo ChatGPT. Někdo se děsí, že chatbot vyřeší všechno a děti se přestanou učit. My si to nemyslíme. AI změní budoucnost, to určitě, ale stejně tak zůstane nenahraditelná pozice učitele a hodnota vzdělání. Umělá inteligence (AI) je nástroj, který bude pomáhat vzdělávacímu procesu, ale posouzení relevantnosti bude stále na...
5 nejnovějších trendů v technologiích pro vzdělávání: jak může vaše škola těžit z nejnovějších inovací?

5 nejnovějších trendů v technologiích pro vzdělávání: jak může vaše škola těžit z nejnovějších inovací?

Virtuální a rozšířená realita, umělá inteligence, robotika, interaktivní tabule a aplikace pro vzdělávání. To byla hlavní témata Technického summitu v Londýně (březen, 2023), na který každý rok jezdíme a nejnovější trendy ve vzdělávání přinášíme k nám do České republiky.
Zpátky do školy s technologiemi: Jak moderní nástroje promění výuku v roce 2023/2024

Zpátky do školy s technologiemi: Jak moderní nástroje promění výuku v roce 2023/2024

Zvoní! A tentokrát to není jen začátek hodiny, ale i nové éry vzdělávání. Pamatujete si ten pocit, když jste jako děti poprvé rozbalily novou školní brašnu plnou pastelek a sešitů? Dnes už se sice brašny plní spíše notebooky a tablety, ale to nadšení pro nové objevy by mělo zůstat. A rok 2023/2024 má pro studenty, učitele i vedení škol opravdu co nabídnout. V tomto článku se podíváme na nejžhavější...
Podzimní inspirace pro výuku

Podzimní inspirace pro výuku

Podzim, s paletou pestrých barev a šustěním spadaného listí, je jako stvořený pro probuzení dětské zvídavosti a kreativity. Je to čas, kdy se příroda mění před očima a nabízí nepřeberné množství podnětů pro objevování a učení. Pojďme se společně ponořit do podzimní atmosféry a objevit, jak ji přenést do školních lavic.