Prezentovat svoje myšlenky před publikem může být docela zábavná zkušenost, ale nejeden lektor ví, že prezentování je i o nepříjemných zážitcích, které dokážou přidělat nejednu vrásku na čele. Otázka z publika, na kterou neznáte odpověď, agresivní či posměšný komentář, nebo neustále rušící člověk. Setkal se s tím asi každý lektor, ale umíme na tyto situace adekvátně reagovat?
Zkuste přijít na to, o co člověku jde a poskytněte mu to
Není člověk ten, aby se zalíbil lidem všem. A lidé obecně dávají najevo více kritiku než pochvalu. Proto rada číslo jedna: pokud někdo dává najevo nesouhlas s vaší přednáškou, zkuste se nenechat vyvést z míry. Stále existuje velká šance, že existuje větší procento těch, kterým se vaše přednáška líbí, jen to nedávají najevo. Zkuste odhalit příčinu nespokojenosti posluchače s vaší přednáškou. Zachovávejte klidnou a přátelskou atmosféru. Zkuste se zamyslet nad motivací člověka, který do vaší přednášky vstupuje. Proč je nespokojený? Nesouhlasí s obsahem? Nudí se? Nesplňuje přednáška jeho očekávání? Nebo chce jen být vidět a slyšet? Nebojte se doptávat, reagovat, ale současně nezapomínejte na ostatní posluchače, kteří jsou tímto výstupem zdržování a odváděni od jádra vaší prezentace.
Agresivní posluchač
Nikdy nereagujte na agresi agresí. Naslouchejte a diskutujte. Pokuste se zůstat klidní, nebrat si útok osobně a konstruktivně reagovat i na negativní komentáře.
Posluchač: „To co říkáte je úplný nesmysl. Vůbec tomu nerozumíte!“
Lektor: „Respektuji, že máte jiný názor na tuto problematiku. Mohl byste prosím specifikovat, kde se naše názory rozcházejí?“
Posluchač: „Všechno, co říkáte je mimo!“
Lektor: „Je přirozené, že ne všichni budou mít stejné názory. Pokud byste měl konkrétní připomínku, určitě ji s vámi rád proberu po skončení přednášky. Teď bych z časových důvodů rád pokračoval, abychom stihli probrat všechna témata.“
Posluchač: „Sedět tady je úplná ztráta času!“
Lektor: „Děkuji, že jste se zúčastnil přednášky a rozumím, že téma nemusí vyhovovat každému. Je zcela v pořádku, pokud se rozhodnete odejít.“
Posluchač, který stále ruší
Opět, neberte si rušícího posluchače osobně. Je možné, že se právě dozvěděl naléhavou novinu a je nucen ji řešit. Současně ale rušící projevy v publiku neignorujte. Byly by nepříjemné pro ostatní posluchače a vaší úlohou je, zajistit příjemné podmínky k poslechu pro všechny.
Pokud někdo ruší, zkuste nejprve zaměřit pohled jeho směrem. Obvykle i krátký pohled pomůže. Pokud člověk ruší stále, můžete vyzkoušet (pokud to prostor dovoluje) přistoupit blíže k němu a přednášet z tohoto místa. Pokud ani to nepomáhá, nebojte se slušně doptat.
Lektor: „Slyším nějaké komentáře. Rád bych se ujistil, že je vše v pořádku. Nebo je něco, co bychom měli vyřešit, než budeme pokračovat dále?“
Posluchač, který stále vstupuje do prezentace a dlouze vypráví
Zkusme se zamyslet nad motivací člověka, proč do vaší prezentace vstupuje. Motivů může být více. Může to být jeho osobní nastavení (rodilý vypravěč), přednáška se mu může velmi líbit a chce ji doplňovat, nebo chce dát najevo, že tématu také rozumí. Pokud vstupy tohoto posluchače nenarušují prezentaci, je možné je nechat plynout. Zasáhněte v případě, pokud pozorujete, že pro ostatní posluchače je toto zasahování do prezentace nepříjemné a rušivé.
Zkuste počkat na vhodný moment. Na krátkou pomlku v monologu (např. nádech) a klidným respektujícím tónem zkuste říct:
Lektor: „Děkuji za váš názor k tématu. V tento moment bych z časových důvodů pokračoval v přednášce a k vašim podnětům bychom se opět vrátili na konci přednášky. Je to tak pro vás v pořádku? Děkuji.“
Otázka z publika, na kterou neznáte odpověď
Noční můra všech lektorů. Bohužel, stává se to a stávat bude. Tak hlavu vzhůru, hlavní rada zní: buďte upřímní. To, že neznáte odpověď na všechny otázky na světě je v pořádku. Důležité je vyjádřit snahu, zájem a zachovat profesionalitu.
Pokud otázka, na kterou neznáte odpověď nespadá pod váš profesní zájem (například jste pedagog a otázka je spíše na právníka), nebojte se říct, že nevíte a doporučte na koho se obrátit.
Lektor: „Děkuji za otázku, bohužel ale nespadá do mojí odbornosti. Doporučila bych vám obrátit se na doktora Nováka, který se touto problematikou zabývá.“
Horší varianta je, když otázka spadá pod vaši profesi, ale stejně nevíte odpověď. I to se může stát. Tak hlavu vzhůru a asertivně slibte nápravu.
Lektor: „Na tuto otázku vám teď nedokážu odpovědět. Po skončení přednášky si na vás vezmu kontakt a odpověď vám zašlu e-mailem.“