Virtuální a rozšířená realita, umělá inteligence, robotika, interaktivní tabule a aplikace pro vzdělávání. To byla hlavní témata Technického summitu v Londýně (březen, 2023), na který každý rok jezdíme a nejnovější trendy ve vzdělávání přinášíme k nám do České republiky. V tomto článku bychom vám v krátkosti rádi představili, jak z využití nejmodernějších technologií můžete ve vaší škole těžit vy.
1. Robotika
Díky robotům se studenti učí aplikovat teoretické znalosti do praxe. Studenti se učí programovat a řídit roboty a tím se přirozeně seznamují nejen s programováním, ale i koncepty jako jsou senzory, pohyb, fyzikální zákony apod. Mezi další přínosy zařazení robotů do výuky (které bychom si možná zprvu ani neuvědomili) jsou:
- Zlepšení spolupráce a komunikace mezi žáky: práce s roboty vyžaduje spolupráci a komunikaci. Žáci se učí pracovat v týmu, spolupracovat, sdílet nápady a řešit problémy společně. Taková zkušenost je velmi užitečná v budoucím životě i kariéře
- Podpora zájmu o technologie: robotika je zábavní a interaktivní a tím se může podporovat zájem studentů o technologie
- Zlepšení kritického myšlení: studenti se setkávají s řešením nových problémů, u čehož musí využívat kritické myšlení a logický úsudek a to je klíčová dovednost pro jakoukoliv budoucí kariéru
- Lepší přehled o okolním světě: tím, že studenti pracují s roboty získávají přehled o možnostech a schopnostech technologií a získávají náhled na to, jak je možné technologie prakticky využívat a kde všude kolem nás technologie jsou
2. LCD monitory ve školách
Představte si, že by se váš mobilní telefon zvětšil na velikost školní tabule. Tak přesně to by byl LCD monitor. Tyto LCD tabule fungují na systému android a mají neomezené možnosti. K hlavním přednostem LCD monitorů ve školách patří:
- Interaktivita: aktivní zapojení studentů do výuky a rychlý přenos informací například do smartphonů studentů. Učivo tak mohou mít vždy u sebe
- Neomezenost: možnosti LCD monitorů jsou prakticky neomezené. Kromě kreslení, zobrazování videí, učebních software, multimediálních prvků si do tabule můžete „dohrát“ prakticky cokoliv. Díky tomu může jít vaše třída stále s dobou.
- Snadná spolupráce: mezi studenty a vyučujícími. Mohou si navzájem absolutně bez limitů vyměňovat informace, sdílet podklady, spolupracovat na projektech... a to například i mezi několika učiteli či ročníky.
3. Umělá inteligence
Umělá inteligence (AI) může být učiteli používána k vyhledávání a analýze informací, může pomoci vytvářet personalizované vzdělávací plány pro studenty (tedy tak, aby byl student schopen pracovat na jeho úrovni a jeho tempem, dle jeho potřeb). Může poskytovat rychlou zpětnou vazbu (například pochopit, kde mají studenti nedostatky a jak mohou své znalosti zlepšovat – navrhovat postupy či cvičení). Umělá inteligence může i vytvářet interaktivní hry, které pomohou studentům učivo lépe zvládnout.
Samozřejmě, AI zatím může udělat i spoustu chyb, ale od toho je tam učitel, aby právě i na tyto skutečnosti žáky upozorňoval a učil, jak informace ověřovat a jak s nimi pracovat.
Umělá inteligence zkrátka má obrovský potenciál při výuce žáků, nebojte se s ní experimentovat a v spolu s LCD monitorem zařadit AI jako součást výuky.
4. Virtuální a rozšířená realita
Budoucnosti jednoznačně patří virtuální a rozšířené realitě. Díky těmto technologiím mohou studenti poznávat nová místa přes virtuální realitu. Například mohou navštívit historická místa, zkoumat biologické procesy nebo experimentovat s fyzikálními zákony v simulovaném prostředí. Tyto technologie mohou studentům pomoci lépe si představit a porozumět složitým konceptům a tím posílit jejich učení.
5. Blended learning
Slyšeli jste už o tzv. „blended learning“? Neboli kombinaci tradiční výuky a moderních technologií? Mohou jimi být například přednášky, skupinová práce a projekty, ale také on-line kurzy, videa, interaktivní hry, robotika, rozšířená realita a další on-line nástroje pro učení.
Hlavní výhodou blended learningu je, že umožňuje studentům vzdělávat se ve svém vlastním tempu a stylu. Například někteří studenti mohou sledovat videa a číst si materiály, jiní navštívit knihovnu a společně se pak v daný čas setkat a vést diskusi mezi spolužáky a i učiteli a navázat tak na praktickou část výuky.