5 nejnovějších trendů v technologiích pro vzdělávání: jak může vaše škola těžit z nejnovějších inova
517 356 635(Po-Pá, 8:00-16:30 hod.)
517 356 635(Po-Pá, 8:00-16:30 hod.)
Přihlášení
Porovnat
0

Oblíbené produkty:

0
  • Nemáte žádné oblíbené produkty.

Menu

5 nejnovějších trendů v technologiích pro vzdělávání: jak může vaše škola těžit z nejnovějších inovací?

Autor: Kalenda Michal Datum: 21.4. 2023

Virtuální a rozšířená realita, umělá inteligence, robotika, interaktivní tabule a aplikace pro vzdělávání. To byla hlavní témata Technického summitu v Londýně (březen, 2023), na který každý rok jezdíme a nejnovější trendy ve vzdělávání přinášíme k nám do České republiky. V tomto článku bychom vám v krátkosti rádi představili, jak z využití nejmodernějších technologií můžete ve vaší škole těžit vy.

1. Robotika

Díky robotům se studenti učí aplikovat teoretické znalosti do praxe. Studenti se učí programovat a řídit roboty a tím se přirozeně seznamují nejen s programováním, ale i koncepty jako jsou senzory, pohyb, fyzikální zákony apod. Mezi další přínosy zařazení robotů do výuky (které bychom si možná zprvu ani neuvědomili) jsou:

  • Zlepšení spolupráce a komunikace mezi žáky: práce s roboty vyžaduje spolupráci a komunikaci. Žáci se učí pracovat v týmu, spolupracovat, sdílet nápady a řešit problémy společně. Taková zkušenost je velmi užitečná v budoucím životě i kariéře
  • Podpora zájmu o technologie: robotika je zábavní a interaktivní a tím se může podporovat zájem studentů o technologie
  • Zlepšení kritického myšlení: studenti se setkávají s řešením nových problémů, u čehož musí využívat kritické myšlení a logický úsudek a to je klíčová dovednost pro jakoukoliv budoucí kariéru
  • Lepší přehled o okolním světě: tím, že studenti pracují s roboty získávají přehled o možnostech a schopnostech technologií a získávají náhled na to, jak je možné technologie prakticky využívat a kde všude kolem nás technologie jsou

2. LCD monitory ve školách

Představte si, že by se váš mobilní telefon zvětšil na velikost školní tabule. Tak přesně to by byl LCD monitor. Tyto LCD tabule fungují na systému android a mají neomezené možnosti. K hlavním přednostem LCD monitorů ve školách patří:

  • Interaktivita: aktivní zapojení studentů do výuky a rychlý přenos informací například do smartphonů studentů. Učivo tak mohou mít vždy u sebe
  • Neomezenost: možnosti LCD monitorů jsou prakticky neomezené. Kromě kreslení, zobrazování videí, učebních software, multimediálních prvků si do tabule můžete „dohrát“ prakticky cokoliv. Díky tomu může jít vaše třída stále s dobou.
  • Snadná spolupráce: mezi studenty a vyučujícími. Mohou si navzájem absolutně bez limitů vyměňovat informace, sdílet podklady, spolupracovat na projektech... a to například i mezi několika učiteli či ročníky.

3. Umělá inteligence

Umělá inteligence (AI) může být učiteli používána k vyhledávání a analýze informací, může pomoci vytvářet personalizované vzdělávací plány pro studenty (tedy tak, aby byl student schopen pracovat na jeho úrovni a jeho tempem, dle jeho potřeb). Může poskytovat rychlou zpětnou vazbu (například pochopit, kde mají studenti nedostatky a jak mohou své znalosti zlepšovat – navrhovat postupy či cvičení). Umělá inteligence může i vytvářet interaktivní hry, které pomohou studentům učivo lépe zvládnout.

Samozřejmě, AI zatím může udělat i spoustu chyb, ale od toho je tam učitel, aby právě i na tyto skutečnosti žáky upozorňoval a učil, jak informace ověřovat a jak s nimi pracovat.

 Umělá inteligence zkrátka má obrovský potenciál při výuce žáků, nebojte se s ní experimentovat a v spolu s LCD monitorem zařadit AI jako součást výuky.

4. Virtuální a rozšířená realita

Budoucnosti jednoznačně patří virtuální a rozšířené realitě. Díky těmto technologiím mohou studenti poznávat nová místa přes virtuální realitu. Například mohou navštívit historická místa, zkoumat biologické procesy nebo experimentovat s fyzikálními zákony v simulovaném prostředí. Tyto technologie mohou studentům pomoci lépe si představit a porozumět složitým konceptům a tím posílit jejich učení.

5. Blended learning

Slyšeli jste už o tzv. „blended learning“? Neboli kombinaci tradiční výuky a moderních technologií? Mohou jimi být například přednášky, skupinová práce a projekty, ale také on-line kurzy, videa, interaktivní hry, robotika, rozšířená realita a další on-line nástroje pro učení.

Hlavní výhodou blended learningu je, že umožňuje studentům vzdělávat se ve svém vlastním tempu a stylu. Například někteří studenti mohou sledovat videa a číst si materiály, jiní navštívit knihovnu a společně se pak v daný čas setkat a vést diskusi mezi spolužáky a i učiteli a navázat tak na praktickou část výuky.


Související články

Legamaster: produkty ohleduplné k lidem i k přírodě

Legamaster: produkty ohleduplné k lidem i k přírodě

Společnost Legamaster věří v hodnoty lidských práv, udržitelného rozvoje a ochrany přírodního prostředí. Jdeme příkladem v oblastech firemní odpovědnosti i odpovědnosti jedince. Vysoké nároky klademe nejen na sebe, ale také na naše dodavatele. Odmítáme spolupráci s obchodními partnery, kteří nesplňují náš náročný etický kodex. Jako firma bojujeme proti jakékoli diskriminaci...
Operační program Jan Amos Komenský: Šablony pro základní školy

Operační program Jan Amos Komenský: Šablony pro základní školy

Operační program Jan Amos Komenský (2021 - 2027) navazuje na Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (2014 – 2020). Cílem operačního programu Jan Amos Komenský je podpořit kvalitu a dostupnost vzdělávání a rozvíjet znalosti a dovednosti každého jedince v současném dynamicky se měnícím světě. V květnu letošního roku (2022) byla vyhlášena nová výzva pro MŠ a ZŠ...
Operační program Jan Amos Komenský: Šablony pro mateřské školy

Operační program Jan Amos Komenský: Šablony pro mateřské školy

Operační program Jan Amos Komenský (2021 - 2027) navazuje na Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (2014 – 2020). Cílem operačního programu Jan Amos Komenský je podpořit kvalitu a dostupnost vzdělávání a rozvíjet znalosti a dovednosti každého jedince v současném dynamicky se měnícím světě. V květnu letošního roku (2022) byla vyhlášena nová výzva pro MŠ a ZŠ...
Zrušení EET není konec pokladen

Zrušení EET není konec pokladen

I když již nebude povinná elektronická evidence tržeb, pokladny mají pro podnikatele stále přínos.
Michal Kalenda

Michal Kalenda

Co má Michal v Consultě na starost? Michal stojí ve vedení společnosti a má ji rád. Jak by taky ne, vždyť je jeho. Obvykle přijíždí mezi prvními a odjíždí mezi posledními. Během dne stihne asi deset malých káv bez mléka (protože se ve firmě traduje, že kafe a mlíko je do rakve víko) a nespočet dobře míněných rad směrem ke kolegům a kolegyním. Jeho břitký humor je ve firmě pověstný a dovede oživit...
Přichází umělá inteligence: znamená to konec školství?

Přichází umělá inteligence: znamená to konec školství?

Děti mohou zdarma a dokonce v českém jazyce využívat umělou inteligenci pro psaní prací. Učitelé nemohou být schopni rozlišit, že je práce napsaná robotem, nikoliv žákem. Takto vytvořenou práci ani není možné nijak dohledat a proto učitelé nezjistí, že je duplikát. Je to konec školství? A co si o tom myslí umělá inteligence?