Každý rok 11. února si připomínáme Mezinárodní den žen a dívek ve vědě, který byl vyhlášen Organizací spojených národů v roce 2015. Tento den zdůrazňuje klíčovou roli žen ve vědě, technologiích, inženýrství a matematice (STEM – Science, Technology, Engineering, Mathematics) a upozorňuje na přetrvávající nerovnosti v přístupu k vědeckému vzdělání a kariéře.
Podle statistik tvoří ženy stále menší část vědecké a technické pracovní síly, a to nejen v České republice, ale i celosvětově. Důvody sahají od společenských stereotypů až po omezený přístup k praktickému vzdělání a vzorům, které by dívky mohly motivovat k vědecké kariéře.
Jak prolomit bariéry ve STEM?
Dívky mají stejné předpoklady uspět ve vědeckých a technických oborech jako chlapci, ale často čelí nedostatku podnětů a příležitostí. Výzkumy ukazují, že klíčem k podpoře jejich zájmu je nejen inspirace, ale hlavně přístup k moderním vzdělávacím nástrojům, které jim umožní zažít vědu na vlastní kůži.
Moderní technologie mění výuku
Dnešní školy se stále více zaměřují na interaktivní a praktickou výuku. Místo pasivního zapisování poznámek mohou studenti pracovat s interaktivními LCD panely, programovatelnými roboty, digitálními mikroskopy a dalšími moderními výukovými technologiemi, které dělají vědu srozumitelnější a zajímavější. Tyto technologie umožňují:
- Lepší vizualizaci složitých konceptů – například interaktivní 3D modely v biologii či chemii zobrazované na dotykových LCD panelech.
- Zapojení do praktických experimentů – díky senzorům, měřicím sondám a mikroskopům mohou žáci sami provádět měření a analýzy v reálném čase.
- Programování a inženýrství v praxi – roboti a intuitivní programovací prostředí pomáhají dětem osvojit si základy algoritmického myšlení a pochopit, jak technologie funguje v každodenním životě.
Inspirace pro budoucí vědkyně
Důležitým krokem je také představit dívkám úspěšné vědkyně jako vzory. Třeba Dana Drábová, která se věnuje jaderné fyzice, nebo Eva Zažímalová, odbornice na biologii, dokazují, že věda je fascinující oblast plná objevů.
Mezi nastupující generaci významných českých vědkyň patří také například:
- Kateřina Falk – fyzička, která se zabývá výzkumem plazmatu a laserové fyziky.
- Markéta Kubánková – biochemička specializující se na inovativní diagnostické metody.
- Lenka Zdeborová – teoretička umělé inteligence a výpočetní matematiky.
- Barbora Špačková – vědkyně zaměřující se na nanotechnologie a biosen
Jak mohou školy podporovat dívky ve STEM?
Kromě moderního vybavení hrají klíčovou roli i učitelé a celkové prostředí školy. Jak konkrétně lze dívky podpořit?
Vytvářet podporující prostředí
- Eliminovat genderové stereotypy v hodinách i v komunikaci s žáky („holky maticenerozumí..“).
- Aktivně povzbuzovat dívky, aby se zapojovaly do vědeckých a technických aktivit.
- Umožnit jim prostor pro experimentování bez obav z chyb – věda je o pokusech a učení se z neúspěchů.
Nabízet rozmanité aktivity a příležitosti
- Pořádat workshopy, kroužky, soutěže a projektové dny zaměřené na vědu a techniku.
- Spolupracovat s univerzitami, firmami a výzkumnými centry na exkurzích a stážích.
- Umožnit dívkám účast v mezinárodních soutěžích, jako jsou vědecké olympiády nebo hackathony.
Poskytovat vzory a inspiraci
- Zvát vědkyně a technoložky na besedy, aby sdílely své zkušenosti.
- Ukazovat příběhy úspěšných žen ve STEM a prezentovat široké spektrum možných kariérních cest.
- Podporovat mentoring – propojit dívky s odbornicemi z oboru.
Praktická aplikace STEM dovedností
- Zapojovat dívky do týmových projektů, kde si mohou vyzkoušet reálné využití STEM dovedností.
- Poskytovat přístup k moderním technologiím (3D tisk, programování, robotika, virtuální laboratoře).
- Podporovat mezioborové aktivity – spojovat vědu s designem, uměním nebo ekologií.
Podpora individuálních talentů
- Identifikovat nadané studentky a pomáhat jim rozvíjet jejich dovednosti.
- Umožnit individuální přístup – například formou konzultací, stipendií nebo speciálních projektů.
Bourání předsudků od raného věku
- Začít už na prvním stupni základní školy s aktivitami, které dívky motivují ke zkoumání a objevování.
- Zajistit, aby učebnice a materiály reflektovaly ženy v technických a vědeckých profesích stejně jako muže.
- Odbourávat stereotypy typu „matematika je pro kluky“ nebo „dívky nejsou na techniku“.
Naše role v podpoře moderního vzdělávání
Ve společnosti Consulta si uvědomujeme, jak důležité je vytvářet inspirativní vzdělávací prostředí, které motivuje děti k objevování, tvoření a experimentování. Proto školám dodáváme moderní technologie – interaktivní panely, programovatelné roboty i další inovativní nástroje, které otevírají dveře do světa vědy a technologií.
Věříme, že právě dostupnost těchto technologií může podnítit zvědavost a zájem o STEM obory nejen u chlapců, ale i u dívek. Každé dítě by mělo mít možnost rozvíjet svůj talent bez ohledu na stereotypy.