Úvod Náš příběh

Náš příběh

Ing. Jiří Kalenda
Ing. Jiří Kalenda
Bylo půl šesté večer roku 1996. Inženýr Jiří Kalenda s inženýrkou Marií Koutnou vstávají od stolu. Zatímco paní Marie má obavy, aby stihla poslední večerní autobus, pan Jiří má jiné myšlenky. Právě udělal významné životní rozhodnutí. Uzavřel smlouvu s německou společností Triumph-Adler o převodu výroby psacích strojů do České republiky.

Syn pana Jiřího, Michal Kalenda, byl tou dobou, kde jinde, než na kole. Bylo mu 21 let a byl profesionální cyklista. Ještě netušil, že vytrvalost a houževnatost, kterou si  sportem buduje, ocení až v těžkých chvílích, kdy bude otcovu firmu přebírat a řídit.


Ale nepředbíhejme. Více než dvacetiletý příběh firmy si zaslouží převyprávět od začátku. Je plný nečekaných zvratů, pádů, ale je také ukázkou odvahy znovu se postavit, začít znovu, silnější, než před tím.


Název firmy: CONSUL + TA

Název firmy vznikl spojením slova CONSUL, což bylo označení pro mechanický psací stroj, a přidáním písmen TA, jako zkratky počátečních písmen přidružené společnosti Triumf-Adler. Společnost Triumf Adler byla jedna z nejvýznamnějších tradičních společností v Německu, později (a dodnes) s více než 50 pobočkami po celém světě. Firma Consulta si svůj název udržela dodnes. A dodnes (více než 20 let) v Consultě pracuje také paní Ing. Marie Koutná.


První výrobní hala a stroje, na kterých se psalo zprava doleva

Výrobní hala Consulta
Výrobní linka
Výrobní hala Consulta
Lis na plastové díly
V roce 1998 si firma pronajala bývalou výrobní halu o rozměrech 4000 m2 a zahájila vlastní výrobu psacích strojů. Šikovní strojaři, přesné zpracování a kvalitní materiály brzy zajistily věhlas strojům Consulta po celém světě. Záhy po zahájení výroby společnost uzavřela smlouvy o dovozu do Německa, Ruska, Iránu, ale třeba i Dubaje a Spojených Arabských emirátů. V předváděcí místnosti společnosti Consulta je dodnes na památku založení firmy vystavený psací stroj, na kterém se píše zprava doleva.


Rozšíření sortimentu

Consulta na veletrhu INVEX v Brně
Consulta na veletrhu INVEX
V roce 1999 si Ing. Jiří Kalenda předvídavě uvědomil, že pokrok jde kupředu. Zůstat u výroby a prodeje pouze psacích strojů by mohlo mít pro firmu do budoucna fatální následky. Společnost Consulta proto využila svých zkušeností z předchozí výroby, svého dobrého jména a postavení i v zahraničí a rozšířila své portfolio o registrační pokladny a prezentační techniku. Firma přivážela na tu dobu do České republiky naprosto převratná a inovativní řešení.

Představte si, že v roce 1999, kdy lidé brali přednášky jako nutné zlo, které se musí přetrpět, nabízela firma řešení jako jsou vizualizéry, dataprojektory a  interaktivní tabule. Vše naprosto v souladu se zásadami působení na posluchače více kanály a smysly (o kterých se až dnes, o cca 20 let později začíná mluvit).


Zákon o registračních pokladnách a těžké roky pro firmu

Certifikát ministerstva financí s číslem A0001!
Certifikát s číslem A0001
Přelomový byl pro firmu rok 2005. V dobrém i ve zlém. V platnost vešel zákon o registračních pokladnách a vydávání účtenek. Consulta měla silné postavení na trhu a jako první firma v republice získala certifikaci od Ministerstva financí. Zájem o jejich pokladny byl enormní. Firma vytvořila obrovské zásoby, aby dokázala poptávku uspokojit.

Velkou euforii z předního postavení na trhu ale brzy vystřídaly velké obavy. O rok později byl zákon zrušen a firma Consulta zůstala s obrovskými zásobami pokladen, které po zrušení zákona nikdo nepotřeboval.

O rok později zemřel na vážné onemocnění zakladatel firmy, pan Ing. Jiří Kalenda. S firmou to nevypadalo dobře.


Vedení firmy přebírá syn zakladatele: Michal

Jednatel Michal Kalenda
Jednatel Michal Kalenda
Náročné výzvě, převzít vedení firmy, se postavil syn zakladatele, pan Michal Kalenda. Těžké období spojené s úmrtím otce, nepotřebnými skladovými zásobami a přerodu z profesionálního cyklisty na vedoucího manažera a později jednatele společnosti, nebylo jednoduché.

Michalu Kalendovi pomohly zkušenosti z předchozích dvou let, kdy pracoval ve firmě jako asistent ředitele, ale také jeho houževnatost, kterou si vybudoval při kariéře profesionálního sportovce. Michal postupně budoval větší a silnější síť obchodních zástupců, kladl větší důraz na rychle se rozvíjející odvětví prezentační techniky a interaktivních tabulí.

V několika následujících letech se Michalu Kalendovi skutečně podařilo vrátit firmu do pozice lídra trhu a respektované a uznávané firmy.


„Posluchači možná zapomenou, o čem přednáška byla, ale nikdy nezapomenou pocit, který v nich po přednášce zůstane. To je důvod, proč chceme lektorům dávat ty nejlepší nástroje. Emoce jsou nezapomenutelné.“

Michal Kalenda, majitel a jednatel společnosti Consulta


Vytvoření vlastního software Conto pro evidenci tržeb EET

Software Conto
Pokladní software
Michal Kalenda ve vedoucí pozici navazoval na tradici svého otce. Pečlivé zpracování, logické řešení a příjemná uživatelská rozhraní. V roce 2009, po dlouhé a precizní práci programátorů, předvedla firma Consulta svůj vlastní systém Conto – software pro evidenci tržeb EET. Tento systém byl (a je) inovativní pro svou vysokou modulárnost. Díky tomu, že vznikl přímo firemními programátory, je Consulta schopna upravovat programy na přání zákazníků. To dělá software unikátním a oblíbeným u spotřebitelů.


„Sám jsem podnikatel a vím kolik úsilí mne stojí každodenní vypořádávání se s byrokracií. Systém Conto navrhujeme, jako bychom ho tvořili pro sebe. Přehledně, modulárně, srozumitelně pro nás i naše zaměstnance. Takový systém zákazníci ocení. Poznají, že víme, co děláme.“

Michal Kalenda, majitel a jednatel společnosti Consulta


Osamostatnění společnosti a změna sídla

Sídlo firmy Consulta ve Vyškově
Nové sídlo firmy ve Vyškově
Michal Kalenda věřil v slibně se rozvíjející portfolio společnosti. Stále intenzivněji si uvědomoval, že potřebuje věci měnit okamžitě jako reakce na rychle se rozvíjející a měnící potřeby a požadavky zákazníků. Cítil, že spolupráce s velkou společností (Triumph Adler) mu svazuje ruce.

V prosinci roku 2010 došlo k osamostatnění společnosti Consulta a společnost se tak stala ryze českým podnikem. V roce 2015 se firma přestěhovala do nové budovy v centru Vyškova. Otevřela se tak blíže zákazníkům, rozšířila své skladové zásoby a vybudovala reprezentativní ukázkové prostory. Zákazníci si mohou kdykoliv nabízené zboží přijít prohlédnout, vyzkoušet a poradit se.

Cílem firmy je pokračovat ve spolupráci se školami, studenty a navázat kontakty s jinými potřebnými neziskovými subjekty, nabídnout jim svoje moderně vybavené lektorské místnosti a podpořit tak mladé, chytré lidi v jejich vzdělávání.


Společenská zodpovědnost firmy

Vyplňte alternativní text
Podporujeme mladé sportovce
Vybudování vzdělávacích prostorů ale není jedinou aktivitou, kterou firma chce pozitivně působit na okolí. Michal Kalenda věří v budoucnost sociálně odpovědných firem (Corporate Social Responsibility). Ví, že pohyb motýlích křídel na jedné straně zeměkoule, může vyvolat vichřici na straně druhé.

Někdy stačí drobnost. Třeba zařazení ekologických (znovu plnitelných) popisovačů do sortimentu firmy, sponzorování mládežnických sportovních klubů anebo podpora sociálně a zdravotně znevýhodněných dodáním vhodných pomůcek pro zajištění jejich kvalitnějšího vzdělávání. I tímto krokem navazuje Michal Kalenda na tradici svého otce Jiřího – být vždy o krok vepředu, nemyslet jen na sebe a být zodpovědný ke svým zákazníkům i okolí.


A malá perlička na závěr? Psací stroje, se kterými firma Consulta začínala, se úspěšně prodávají dodnes.

A jak to vypadá v naší firmě dnes? Rádi vám představíme naše zaměstnance a jejich funkci ve firmě.

Consulta Bürotechnik s.r.o.

Cukrovarská 519/20
68201 Vyškov

Tel.: +420 517 356 635
Email: info@consulta.cz

IČ: 25327101
DIČ: CZ25327101

Bankovní spojení: 153171249/0300

RSSRSS

Novinky

EET pokladní software Conto slaví 10 let

8. listopad 2019
10 let pro vás vytváříme oblíbený pokladní software Conto. Oslavte to s námi.

Prezident podepsal zákon o EET - rozšíření na 3. a 4. vlnu

25. září 2019
Prezident zákon podepsal 24. 9. 2019. Rozhodnutí bylo doručeno do Sněmovny 25. 9. 2019.

Archiv novinek