Jaký přístup by měly mít školy k umělé inteligenci? | Consulta
517 356 635(Po-Pá, 8:00-16:30 hod.)
517 356 635(Po-Pá, 8:00-16:30 hod.)
Přihlášení
Porovnat
0

Oblíbené produkty:

0
  • Nemáte žádné oblíbené produkty.

Menu

Jaký přístup by měly mít školy k umělé inteligenci?

Autor: Kalenda Michal Datum: 28.4. 2023

Umělá inteligence je jednou z nejvýznamnějších technologických inovací současné doby a má velký potenciál ovlivnit vzdělávání ve školách – jak pozitivním tak negativním způsobem. Školy se nemohou tvářit, že tento trend neexistuje a musí s tímto novým fenoménem začít pracovat. Zohledňovat potenciál AI, rizika i etické aspekty.

Jako společnost zabývající se moderním vybavením škol bychom vám rádi poskytli základní přehled informací a zajímavých materiálů, které byste mohli ve vaší škole efektivně využít.


Vyjádření Pedagogické fakulty Univerzity Palackého k AI ve školství

První záchytný bod může školám, potažmo ředitelům a učitelům podat nedávno publikované oficiální stanovisko Pedagogické fakulty UP v Olomouci k AI (zdroj). Odborníci na vzdělávání definovali 5 základních bodů jako doporučení pro užívání AI v podmínkách PdF UP. Patří mezi ně:

  • Používání AI smysluplně a odpovědně
  • Přiznání používání AI v textu (citace, poznámky, prohlášení)
  • Vlastní odpovědnost za text (odpovědnost za výsledky textu nese autor, nikoliv AI)
  • Uvědomění si limitů AI (AI má stále velmi velké množství chyb)
  • Dodržování etických zásad a principů (nezneužívat AI k podvádění)

Pedagogická fakulta doporučuje, aby se učitelé i žáci s novými trendy aktivně seznamovali a uměli kriticky vyhodnotit výhody i rizika. Další materiály a podklady mohou školy čerpat z webu Učitel21, kde najdou kvalitní zdroje a doporučení pro podporu rozvoje digitálních kompetencí žáků.

Vzdělávací blog: AI dětem

Stejně se vyjadřují i odborníci z iniciativy AI dětem. Školy by dle nich neměly studentům zakazovat AI používat, ale spíše žáky vzdělávat, za jakých podmínek (potažmo limitů) je vhodné AI využívat. To s sebou nese nejen rozvoj kritického myšlení, ale také rozvíjení digitální gramotnosti a zejména pochopení širších principů a dopadů rozvoje AI na společnost (včetně etických, sociálních i ekonomických).

Doporučujeme: na stránkách AI dětem si můžete zdarma stáhnout Průvodce ChatGPT pro učitele

Právní pohled na využití ChatGPT ve školách

Velmi zajímavý pohled přináší iniciativa AI dětem také z právního hlediska (zdroj). Dle podmínek užití totiž mohou ChatGPT využívat děti od 13 let a potřebují k tomu souhlas zákonného zástupce. Děti mladší 13 let dle právního hlediska nemohou ChatGPT využívat ani, kdyby souhlas rodičů měly. Doporučení iniciativy AI dětem proto zní využívat u žáků mladších 13 let skupinovou práci, kdy AI ovládá učitel, ale dotazy kladou žáci a žákyně.

GUG: bezpečně nejen na internetu 

Další skvělý zdroj, který může školám, ale i rodičům poskytnout důležité informace k rozvoji digitální gramotnosti dětí je YouTube kanál GUG. Najdete zde nejen zajímavá videa, ale zejména i záznamy ze škol z práce s dětmi. Můžete se podívat na inovativní techniky a postupy a najít nové, zábavné a interaktivní možnosti výuky – materiály, návody, tipy…

Umělá inteligence je pro školy bezesporu velkou výzvou. My v Consultě věříme, že AI může být skvělý nástroj a může školám otevírat zcela nové možnosti. Nadále budeme sledovat aktuální informace, odebírejte proto náš newsletter, sledujte náš web, rádi bychom se spolu s vámi podíleli na cestě k moderní a inovativní výuce, která bude žáky připravovat na budoucnost.

Váš tým Consulta: moderní výuka ve školách


Související články

Legamaster: produkty ohleduplné k lidem i k přírodě

Legamaster: produkty ohleduplné k lidem i k přírodě

Společnost Legamaster věří v hodnoty lidských práv, udržitelného rozvoje a ochrany přírodního prostředí. Jdeme příkladem v oblastech firemní odpovědnosti i odpovědnosti jedince. Vysoké nároky klademe nejen na sebe, ale také na naše dodavatele. Odmítáme spolupráci s obchodními partnery, kteří nesplňují náš náročný etický kodex. Jako firma bojujeme proti jakékoli diskriminaci...
Operační program Jan Amos Komenský: Šablony pro základní školy

Operační program Jan Amos Komenský: Šablony pro základní školy

Operační program Jan Amos Komenský (2021 - 2027) navazuje na Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (2014 – 2020). Cílem operačního programu Jan Amos Komenský je podpořit kvalitu a dostupnost vzdělávání a rozvíjet znalosti a dovednosti každého jedince v současném dynamicky se měnícím světě. V květnu letošního roku (2022) byla vyhlášena nová výzva pro MŠ a ZŠ...
Operační program Jan Amos Komenský: Šablony pro mateřské školy

Operační program Jan Amos Komenský: Šablony pro mateřské školy

Operační program Jan Amos Komenský (2021 - 2027) navazuje na Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (2014 – 2020). Cílem operačního programu Jan Amos Komenský je podpořit kvalitu a dostupnost vzdělávání a rozvíjet znalosti a dovednosti každého jedince v současném dynamicky se měnícím světě. V květnu letošního roku (2022) byla vyhlášena nová výzva pro MŠ a ZŠ...
Zrušení EET není konec pokladen

Zrušení EET není konec pokladen

I když již nebude povinná elektronická evidence tržeb, pokladny mají pro podnikatele stále přínos.
Michal Kalenda

Michal Kalenda

Co má Michal v Consultě na starost? Michal stojí ve vedení společnosti a má ji rád. Jak by taky ne, vždyť je jeho. Obvykle přijíždí mezi prvními a odjíždí mezi posledními. Během dne stihne asi deset malých káv bez mléka (protože se ve firmě traduje, že kafe a mlíko je do rakve víko) a nespočet dobře míněných rad směrem ke kolegům a kolegyním. Jeho břitký humor je ve firmě pověstný a dovede oživit...
Přichází umělá inteligence: znamená to konec školství?

Přichází umělá inteligence: znamená to konec školství?

Děti mohou zdarma a dokonce v českém jazyce využívat umělou inteligenci pro psaní prací. Učitelé nemohou být schopni rozlišit, že je práce napsaná robotem, nikoliv žákem. Takto vytvořenou práci ani není možné nijak dohledat a proto učitelé nezjistí, že je duplikát. Je to konec školství? A co si o tom myslí umělá inteligence?