Žáci mohou zdarma a dokonce v českém jazyce využívat umělou inteligenci pro psaní prací. Odborníci se shodují, že práce jsou na takové úrovni, že učitelé nemohou být schopni rozlišit, že je práce napsaná robotem, nikoliv žákem. Takto vytvořenou práci navíc není možné nijak dohledat a proto učitelé nezjistí, že je duplikát. Je to konec školství? A co si o tom myslí umělá inteligence?
V ledu 2023 byla v The New York Times zveřejněna první větší kauza spojená se zneužíváním umělé inteligence studenty. Antony Auman, profesor filozofie na Northern Michigan University se podivil nad nezvykle vysokou úrovní jedné z esejí, kterou mu odevzdal jinak průměrný student. Po konfrontaci se student přiznal, že pro psaní eseje využíval ChatGPT. Chatbota, který vysvětluje pojmy, odpovídá na otázky a generuje nápady. Několik obdobných chatbotů je zdarma dostupných už i v českém jazyce.
I když si to zatím nechceme připustit, objev chatbota je přelom ve společnosti
Nad reálným dopadem běžně dostupné umělé inteligence se zamýšlejí odborníci a prozatím nejsou schopni plně dohlédnout, jaké důsledky to do společnosti přináší. Vedoucí Studie nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a odborník na analýzu dat ze sociálních sítí Josef Šlerka přirovnává tento objev svými možnými důsledky k objevu atomových zbraní.
Vybavením škol a školstvím se naše společnost zabývá přes 10 roků a proto nás tato situace zajímá a přemýšlíme, jak pomoci školám učit děti. Učit je tak, aby nebyly demotivované, aby si stále uvědomovaly důležitost vlastních znalostí a aby umělou inteligenci uměli brát jako skvělého pomocníka, ale neopomíjeli rozvíjet i sebe.
A víte co? Pojďme se zeptat přímo umělé inteligence.
Chatbota OpenAI jsme se zeptali: „Proč by se děti měly učit, když ty víš všechno?“
A odpověď:
„I když mám velké množství informací a znalostí, nemohu nahradit živý vzdělávací proces, který probíhá mezi učitelem a studentem. Učení se není jen o získávání informací, ale i o rozvoji kritického myšlení, komunikačních dovedností, spolupráce a mnoha dalších klíčových dovedností, které jsou nezbytné pro úspěšný život. Navíc, učení se pomáhá rozvíjet schopnost učit se celoživotně, což je důležité pro přizpůsobení se měnícímu se světu.
V neposlední řadě, učení se prostřednictvím interakce s učitelem a spolužáky má sociální a emocionální přínosy, které pomáhají dětem rozvíjet se jako lidé a budovat pevné vztahy. Tyto zkušenosti jsou nezbytné pro jejich osobní a profesní růst.
V zásadě, i když já mohu pomoci s výukou a poskytnout informace, skutečné učení se musí provádět pomocí interakce mezi učitelem a studentem.“
.. S tím nelze než souhlasit.
Učitelé by neměli dělat, že technologie neexistují. Naopak, úkolem učitelů je, učit děti technologie využívat konstruktivně. Naučit děti se správně ptát, pokládat otázky, být vizionáři. Umět si představit, jak by bylo možné s neomezeným množstvím znalostí, které technologie přináší, naložit, využít v každodenním životě. Spolupracovat se spolužáky, umět tvořit týmy, diskutovat, ale třeba i umět správně pečovat o svoje zdraví – fyzické i psychické. V tom všem je role učitele nenahraditelná.
Chatbota je možné využívat přímo v hodině
Skvělý učitel / učitelka nepochybně potřebuje i skvělé nástroje. Tím může být LCD monitor. LCD monitor plně nahradí školní tabuli (je možné, aby byl po stranách doplněný křídly pro psaní fixou), ale jeho největší výhodou je, že je stále on-line (na systému android). V podstatě se jedná o mobilní telefon zvětšený do velikosti školní tabule a připevněný na výškově nastavitelných pylonech (stejně jako klasická školní tabule).
LCD monitor je možné přepnout na mód klasická tabule (a psát na něj) a třeba vše co bylo napsáno sdílet pomocí QR kódu přímo do mobilu žáků. Ale to nejúžasnější je, že kdykoliv můžete být na internetu. Není problém umělou inteligenci zapojit do procesu výuky. Podívat se, co si o problému myslí ona. Diskutovat s ní. Pouštět si videa, ukazovat aktuální mapy. Podívat se třeba díky google nástrojům (jako je např. street view) jak to přesně vypadá na druhé straně zeměkoule. Proč se učit z deset let starých map, když se můžeme projít po ulici v Austrálii a vidět svět tak, jak tam reálně vypadá?
Jsme přesvědčeni, že takovou výuku budou děti hltat a rádi nasávat nové a nové informace. Děti jsou přirozeně zvídavé. A vy, učitelé, jste v jejich výuce nepostradatelní. A nemyslíme si to jen my, myslí si to o vás i umělá inteligence. A to je pochvala s velkým "P" :-)